2011 m. kovo 3 d., ketvirtadienis

Kaip Rytai nutolo nuo Vakarų

Ekonomistas T.Kuranas nelabai seniai parašė knygą The Long Divergence: How Islamic Law Held Back the Middle East. Čia ją apžvelgia Marginal Revolution, o čia - The Economist. Knygos dar neskaičiau, tik klausiau šitą podcastą su autoriumi, bet to užtenka, kad suprastum, kodėl T.Cowenas vadina T.Kuraną vienu svarbiausių šiuolaikinių mąstytojų. Jam pavyksta suderinti teisės normų ekonominę analizę ir gilų Islamo kultūros ir istorijos išmanymą.

Nedaug kas ginčytųsi, kad Islamo pasaulis (tiksliau - arabiškai kalbančios šalys, Turkija ir Iranas) šiuo metu smarkiai ekonomiškai atsilikęs nuo Vakarų. Bet prieš kokius penkis šimtus metų tik neišmanėlis galėjo sakyti, kad Vakarų Europos šalių laukia geresnė ateitis nei Islamo šalių ar Kinijos - europiečiai buvo neturtingi, neišsilavinę ir nuolat kariavo tarpusavyje. Vadinasi, atsitiko kažkas netikėto. Islamo pasaulyje paklausus, kodėl Vakarai juos aplenkė, dažnai galima išgirsti skundų, kad jų augimą sugriovė Vakarų imperializmas. Tame yra daug tiesos, bet lieka klausimas, kodėl Vakarai tapo stipresni. Šiek tiek su Islamo pasaulio istorija susipažinę laisvos rinkos šalininkai pasakytų, kad augimą sustabdė stiprios viską kontroliuoti norėjusios valstybės (kaip pasakytų M.Ridley - "piratai"). Bet T.Kuranas žvelgia dar giliau.

Lieka klausimas, kodėl valstybės įtaka buvo didesnė Rytuose, be ne Vakaruose. Kažkurioje vietoje taip klausinėti "kodėl" tampa nepraktiška, bet T.Kurano atsakymas įdomus: Islamo pasaulyje augimui sutrukdė teisės normos, kurios visai neatrodė žalingos tada, kai atsirado. Vienas svarbus veiksnys buvo paveldėjimo teisės normos, atsiradę tikriausiai dėl ankstesnių valdovų bandymo išsaugoti savo įtaką. Vakaruose visas turtas atitekdavo vyriausiajam sūnui, o pagal Islamo teisę sėkmingą tėvo verslą paveldėdavo visi vaikai (nors nelygiomis dalimis). Dėl to stambios įmonės ilgainiui būdavo padalinamos arba sužlugdomos, o būtent stambaus kapitalo interesai, nors toli gražu nesutampantys su paprastų žmonių interesais, buvo svarbi atsvara valstybės galios monopoliui Vakarų Europoje. Kitas svarbus skirtumas buvo Europoje egzistavę juridiniai asmenys, kurie iš pradžių buvo daugiausia vienuolynai, o paskui ir įmonės. Tuo tarpu Islamo pasaulio teismams dar ilgai buvo mįslė, kaip spręsti ginčą tarp dviejų subjektų, iš kurių vienas neturi nei kūno, nei sielos. Buvo ir daugiau skirtumų, kurie viduramžių standartais pažangią ir verslumą skatinančią kultūrą padarė netinkamą kapitalizmui.

Būtinai įtrauksiu T.Kuraną į savo skaitytinų autorių sąrašą. Tuo labiau, kad jis yra parašęs ir dar vieną svarbią knygą apie visuomenės nuomonės dinamiką.

6 komentarai:

  1. Bet LDK atrodo nebuvo normos, kad paveldi tik vyriausias?

    AtsakytiPanaikinti
  2. visiškas offtopic'as: kaip skaitote knygas? t.y. ar naudojate "greitojo skaitymo metodiką"? O gal ryte 2 valandom anksčiau atsikeliate, kad būtų galima daugiau perskaityti? :)
    Kad susidarinėti sąrašiuką, įdomių knygų, tai manau pravartu, bet kokį patarimą duotumėte knygos perskaitymo rezultatui pagerinti? Dėl nematomaranka.lt kaltės tas sąrašiukas tik plečiasi...

    AtsakytiPanaikinti
  3. Ačiū už labai vertingą įrašą!

    AtsakytiPanaikinti
  4. Yra ir dar viena hipotezė, "what's your poison" skirtume.

    Arabams alkoholis draudžiamas, todėl jie rūkydavo kaljaną ir ramiai-tyliai sau sėdėdavo prisrūkę kamputyje. Vakariečiai maukdavo alų ar vyną, nuo kurio tapdavo agresyvūs, ir eidavo pasaulio užkariauti, įskaitant ir kryžiaus žygius prieš tuos pačius tyliai apsirūkiusius arabus.

    AtsakytiPanaikinti
  5. Tokie globalūs istoriniai-priežastingumo klausimai labai įdomūs, bet kaip spręsti dėl alternatyvių aiškinimų pagrįstumo (kas buvo lemtinga: maukymai, apsirūkymai ar dar kas). Šia proga net prisiminiau Needhamo klausimą:
    http://www.pagrindai.lt/science/

    AtsakytiPanaikinti
  6. Aš tai turiu tokią teoriją, kad nemažą įtaką Vakaruose padarė reformacija. Kai religija mažiau galėjo kištis į žmonių gyvenimą, tai atsirado daugiau laisvės kažką kurti, klysti, bet ir tobulėti. Aš manau, kad būtent ta laisvė ir turėjo lemiamos įtakos.

    AtsakytiPanaikinti