2010 m. vasario 28 d., sekmadienis

Apie nereliginio dvasingumo bažnyčią

Joel Grus yra parašęs humoristinę knygą Your Religion Is False, kurioje be kitų dalykų šaiposi iš objektyvizmo, singuliaritarizmo (jei teisingai parašiau) ir nereliginio dvasingumo. Panašu, kad kai kurie išsilavinę žmonės JAV tikrai turi rimtą bėdą, nes iš vienos pusės nenori būti tapatinami su neišsilavinusiais fundamentalistais, turinčiais "personal relationship with Jesus", o iš kitos pusės nori atrodyti geresni už tik apie pinigus ir mašinas galvojančius kaimynus, ir apskritai negali pabėgti nuo tikėjimo instinkto.

Apie tai čia šnekasi Robert Wright ir Rebecca Goldstein. R.Wright yra parašęs keletą knygų, įskaitant Moral Animal ir  Evolution Of God. Pastarojoje jis nagrinėja religijos atsiradimą, bet galų gale vis tiek bando padaryti išvadą, kad "negali taip būti, kad toks didelis ir sudėtingas pasaulis neturi jokios aukštenės (t.y. lyg ir už šio pasaulio ribų esančios) paskirties". Pagrindinė kliūtis jam - kad pasaulyje daug žiaurumo, t.y. "jei Dievas visagalis, tai tokio kaip mūsų pasaulio egzistavimas nieko gero apie jį nepasako".

R.Goldstein yra parašiusi knygą apie Spinozos filosofiją. Spinoza, kaip ji sako, kartais vadinamas panteistu, nors skirtumas tarp ateizmo ir Spinozos panteizmo miglotas. Spinoza manė, kad jau vien tai, kad pasaulis didelis ir sudėtingas, reiškia, kad juo reikia žavėtis ir juo žavintis galima išnaudoti visus tikėjimo instinkto pliusus, ir visai nebūtina tikėti, kad jį sukūrė du rožiniai kiškiai. Tą jis išreiškė sakydamas, kad nėra jokio kito dievo, tik visata, ar kažkaip panašiai. Spinoza taip pat buvo susirūpinęs, kaip veiks moralė be religijos, ir atrodo tuo klausimu buvo optimistas, nors negalėjo pasiremti nei evoliucine psichologija, nei ekonomika.

Minėtame podcaste jie šneka apie visa šitai, nors turėtų šnekėtis apie R.Goldstein naują knygą 36 Arguments for the Existence of God. Knyga yra grožinė, ir R.Goldstein sako, kad ji labiausiai tapatinasi su pagrindiniu herojumi - jaunu labai matematikai gabiu vaikinu, kuriam baigiasi nelabai gerai, bet galėjo baigtis ir blogiau, tik autorė buvo per daug su juo susitapatinusi, kad išdrįstų sukurti tą dar blogesnę pabaigą. Aš įtariu, kad pagrindinė jo nelaimė susijusi su tuo, kad nereliginio dvasingumo bažnyčios pamatai yra netvirti, ir tą supranta net humoristai kaip Joel Grus.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą