Ekonomistai mėgsta apsukti argumentus kitu galu, kad jie būtų įtikinamesni. Jeigu, kaip rašė T.Harfordas knygoje Undercover economist, kyla klausimas, kodėl parduotuvės per akcijas prekes pardavinėja taip pigiai, tai teisingiau yra klausti, kodėl ne akcijų metu prekės tokios brangios. Jeigu kam nors neakivaizdu, kad su saugesnėmis mašinomis žmonės vairuoja ne taip atsargiai, tai reikia paklausti, ar su mažiau saugiomis mašinomis (pvz. žinodami, kad padanga pažeista ar stabdžiai ne visai gerai veikia) žmonės vairuoja atsargiau. Bet šitame podcaste J.Knobe W.Wilkinsonui papasakojo apie analogišką eksperimentą (!) filosofijoje.
R.Nozickas yra sugalvojęs "experience machine" argumentą prieš utilitarizmą. Sakysim esi paprastas žmogus, rašai blogą, gyveni nedideliame bute, ir kiekvieną savaitę penkias dienas eini į darbą, o tau kas nors pasiūlo prisijungti laidais prie aparato, kuris be pašalinių poveikių tau sukuria pojūtį, kad esi roko žvaigždė, dėl tavęs fanės kraustosi iš proto, gali kada nori atostogauti nuosavoje tropinėje saloje ir t.t. Dauguma žmonių tokio aparato atsisakytų, ir anot Nozicko tai yra įrodymas, kad realybę žmonės vertina labiau už malonumus. Bet eksperimentiniai filosofai nutarė patikrinti šitą argumentą praktiškai. Vienai žmonių grupei jie uždavinėjo šitą klausimą, o kitai - atvirkščią klausimą: sakysim tau staiga balsas iš dangaus paaiškina, kad šiuo metu esi prijungtas prie Nozicko "experience mašinos", kuri tau sukuria pojūtį, kad esu paprastas žmogus, rašai blogą, ir vaikštai į darbą. O iš tikrųjų buvai benamis, gyvenai po tiltu, bet tau kažkada pasiūlė prisijungti prie mašinos, ir tu sutikai. Ar norėtum, kad tave atjungtų nuo mašinos? Aišku dauguma žmonių į šitą klausimą atsakė "ne". Bet tai reiškia, kad Nozicko minties eksperimentas viso labo pailiustruoja taip vadinamą "endowment effect" arba "status quo bias" - kad žmonės dabartinę būseną vertina labiau nei ji to verta, ir dėl jos kartais atsisako naudingų galimybių.
The Nicholas Fox Weber biography of Mondrian
Prieš 2 valandas
Kad daugelis žmonių būseną vertina labiau, nei ji to verta, įrodo kasdieniai fenomenai - alkoholizmas ir narkomanija.
AtsakytiPanaikintiAr tikrai minėtas eksperimentas įrodo, kad žmonės atsisako naudingų galimybių? Aš traktuočiau, kad tiesiog jų nemato.
Gal tiesiog bijo naujų iššūkių gyvenime ir renkasi tai, kas jau patikrinta.
AtsakytiPanaikinti